Så kommer du igång med Wint

Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här kommer du igång:

Prova Wint gratis året ut!

Hoppa till intresseanmälan

Just nu!

Prova Wint helt gratis, året ut!

Anmäl intresse

Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.

Ditt Wint-konto startas upp

När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.

Vi flyttar över din bokföring

Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.

Dags för onboarding

När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.

Dröm! Wint är grejen för mig!

Just nu bjuder vi på Wint resten av året.* Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om tjänsten och erbjudandet.

*Gäller för dig som startar upp som kund i november. Ingen uppstartskostnad, ingen bindningstid**. Resten av året kostnadsfritt. Erbjudandet gäller för dig med max 3 anställda och som inte är fastighetsmäklare. **Startar du bolag via Wint, gäller fortfarande 12 månaders bindningstid.

Har du några frågor?

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.

Bli kund i Wint, hur gör jag?

Det enklaste sättet att bli kund hos Wint är att fylla i en intresseanmälan här på sajten. Då kommer vi att höra av oss för att ge dig en ordentlig genomgång av både appen och webbgränssnittet. Därefter startar vi upp ditt Wint-konto. Dessutom hjälper vi dig att avsluta med din gamla byrå eller bokföringstjänst och lägger in dina siffror i vårt system.

Här kan du läsa mer om hur man kommer igång med Wint.

Måste jag bokföra om jag använder Wint?

Självklart inte! Det är ju lite det som är poängen med att automatisera din bokföring med Wint. Du använder ju Wint för att slippa sånt som nästan alla företagare tycker är tråkigt – som bokföring, momsdeklarationer och skattesatser. Vi är ju inget bokföringsprogram utan en bokföringstjänst där till och med bokslutet ingår. Gött va?

Kostar det nåt att koppla Wint till sin bank?

Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.

Vad innebär egentligen automatiserad bokföring?

Wint är en helhetslösning med allt i ett. Inga moduler som du väljer till, inga tilläggstjänster eller dolda kostnader. Med integration till banken ser vi till att betalningar går iväg i rätt tid. Och vi hämtar själva det vi behöver för att kirra din bokföring.

Vad behöver jag som kund göra?

Vi strävar efter att automatisera ert bolags ekonomi så mycket som möjligt. Du som kund ska alltså lägga minsta möjliga tid på löpande ekonomihantering och istället lägga din administrativa tid på att fatta väl underbyggda beslut.

Det finns dock tre saker vi inte kan göra utan lite hjälp från dig:

1. Vi betalar inga leverantörsfakturor utan ditt godkännande. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Därför får du en notis när det finns en faktura att betala. Då kan du godkänna – eller komplettera – med ett klick. Då genomförs betalningen och kostnaden bokförs automatiskt.

2. Vi kan inte se om du gjort utlägg för inköp till företaget, dvs när du inte betalat via faktura. Därför ser vi gärna att du fotar och skickar in dina kvitton i appen så fort som möjligt efter köpet. Då bokförs inköpet automatiskt och du får pengar för ditt utlägg inom ett par dagar.

3. Vi kan inte heller veta när du har utfört ett jobb som du vill ha betalt för. Därför får du skapa dina fakturor själv. Det gör du enkelt i vårt system – det mesta är förifyllt – och skickar fakturan digitalt med ett knapptryck.

Allt annat, såsom löpande bokföring, momsdeklarationer, betalningar och bokslut, sköter Wints system åt dig. Här kan du läsa mer om hur Wint fungerar i praktiken.

Vilka banker har ni stöd för?

Wint har stöd för alla stora banker såsom SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Swedbank och Sparbankerna, samt ett antal mer nischade banker som till exempel Länsförsäkringar, ICA Banken, Ålandsbanken och Ekobanken. 

Vissa banker är smidigare än andra när det gäller att koppla på digitala tjänster, men det brukar gå att lösa med de flesta.