Paret Fredrik och Lisa Kruse hade länge funderat på att jobba tillsammans. Så en sommardag 2019 gjorde de slag i saken. Med erfarenheter från olika branscher bildade de byrån Holy Comms. Därefter tog det inte lång tid förrän de även blev kunder hos Wint. Tre år senare, och flera kunskaper rikare, fortsätter de att växa, både med kunder, anställda och Wint.
Fredrik Kruse jobbar idag som CEO på kommunikationsbyrån Holy Comms. Ett företag som erbjuder tjänster inom marknad- och kommunikation. Men för några år sedan hade rollen kanske inte varit helt given. Hans erfarenhet från marknads- och kommunikationsbranschen var nämligen lika med noll. Det hindrade dock varken honom eller hans fru Lisa att börja jobba tillsammans.
- Min fru och jag kommer från två olika branscher. Hon från marknad- och kommunikation, och jag från techbranschen. Trots att vi jobbade med olika saker hade vi länge känt att det vore roligt att jobba tillsammans i framtiden. Så 2019 slutade jag mitt dåvarande jobb för att tillsammans med Lisa satsa på Holy Comms och se vad det kunde bli av det, berättar Fredrik.
Kombinationen av marknadsföring och tech blev uppkomsten till MaaS-företaget Holy Comms. Det vill säga ett företag som jobbar med ‘Marketing as a Service’. Fredrik och Lisa hade vid denna tidpunkt insett att branschen var ganska eftersatt. Det fanns ett behov av flexibilitet, nya marknadsföringslösningar och bättre priser.
- Att företag inte har behov eller råd med en hel marknadsföringsavdelning är vanligt. Jag började fundera på hur vi kunde sätta ihop ett bra kunderbjudande och hur vi på bästa sätt skulle kunna möta kunders behov. Vissa behöver exempelvis hjälp med att skapa leads, andra med strategiskt marknadsföringsarbete och en tredje med PR-arbete. Vi såg ett behov av ett företag som oss, som kan verka som en flexibel kommunikationsbyrå med anpassningsbara paketlösningar till företag inom egentligen alla branscher. Och konceptet har vuxit därefter, fortsätter Fredrik.
Automatiserad bokföring var givet
Redan ungefär ett halvår efter starten av Holy Comms blev det dags att uppgradera ekonomihanteringen. Fram till början av 2020 använde de sig av en traditionell redovisningskonsult, dit de gick och lämnade sina kvitton och fakturor, varje månad. Det tog onödigt mycket tid och kändes fyrkantigt. Att hitta en annan ekonomilösning var givet, och att det blev just Wint kom inte från tomma intet.
- Valet var enkelt eftersom jag hade använt Wint på en tidigare arbetsplats där vi egentligen hade gjort samma resa. Först använt en traditionell redovisningsbyrå, och sedan sett behovet av automatisk ekonomihantering och då blev valet Wint. Så var det med Holy Comms också. Vi kände ett behov av att effektivisera oss, att inte behöva gå med en bunt kvitton till någon person varje månad. Jag har inte heller varken tid eller lust att själv sitta med ett bokföringprogram. Därför blev det naturligt att gå över till Wint, förklarar Fredrik.
Du får kontroll och kan följa ekonomin i realtid
Det finns många fördelar med automatiserad bokföring. En del tycker att tidsvinsten är en stor fördel, andra smidigheten – att allt är samlat på ett och samma ställe. För Fredrik är det kombinationen av tjänsten och allt som ingår:
- För mig är det viktigt att se Wint som en helhetstjänst, att inte jämföra med ett bokföringsprogram, utan i såna fall med en byrå. Visst, jag skulle kunna använda ett bokföringssystem och det hade varit billigare. Men det hade kostat mig i tid. Om jag hade använt mig av en byrå hade det varit dyrare. Och hade jag anställt en ekonom i bolaget hade det var betydligt mer kostsamt, och vi har inte heller behov av en heltidsroll, säger han och fortsätter:
- Det finns många fördelar med automatiserad bokföring, och för min del skulle jag även vilja lägga till kontroll, att kunna se utvecklingen av bolaget i realtid. Skulle jag använda mig av en byrå kanske jag i bästa fall får se en rapport varje månad. Nu ser jag allt direkt och för mig som gillar kontroll passar det utmärkt.
Det är enkelt att växa med Wint
Med Wint ska det vara enkelt att växa. När Holy Comms blev kund hos Wint hade de sju anställda. Idag, tre år senare, har bolaget växt till 35 personer. Det är allt från strateger, skribenter, kreativa designers och specialister inom PR till experter inom film och foto. Det innebär att de nu är fyra gånger så stora som när när de först blev kunder hos Wint. Frågan som givetvis uppstår är därför hur det egentligen har varit att växa med Wint?
- Jag skulle personligen säga att det är lika enkelt att använda Wint nu som det var när vi var färre. Det är fortfarande skalbart, trots att jag går igenom alla kvitton som bokförs. Visst, det går ju att ställa in funktionen automatisk attestering, men jag gillar att även kunna ha översyn och möjlighet att gå igenom alla utlägg. Och trots att vi nu är 35 personer så fungerar det – det gör det enkelt att växa med Wint.
Tre fördelar med Wint enligt Fredrik
Har du ett bolag i samma storlek som Holy Comms och är sugen på att byta till automatiserad bokföring men inte riktigt vågar ta steget? Här är Fredriks tre bästa tips till att göra det:
- Om du letar efter en ekonomihanteringslösning där du får kombinationen av automatiserad bokföring tillsammans med personlig kontakt, då är Wint en bra lösning för dig. Du behöver inte välja antingen eller.
- Det är smidigt. Allt går på automatik. Om du är ett företag i ungefär den storlek vi är, kommer du förmodligen behöva en del hjälp, men inte på heltid. Och då är den personliga kontakten i form av rådgivning bara ett klick bort. En bra lösning för lite större företag.
- Du kan alltid få en snabb överblick och se hur ditt företag mår i realtid. Dessutom är risken för fel betydligt jämfört med om jag skulle göra det själv. Det finns liksom ingen anledning att använda en traditionell byrå när Wint är ett alternativ.
Vill du byta ekonomihantering?
Är du ett bolag med fler anställda och är nyfiken på hur det skulle vara att använda Wint? Läs mer här där vi samlat allt som är bra att veta för dig med ett större bolag.