Du som läser dessa rader går förmodligen i tankarna att starta ditt eget aktiebolag. Och visst är det är en spännande och utmanade tid, samtidigt som den också kan kännas överväldigande. Det är mycket att tänka på för den som driver eller ska starta ett eget aktiebolag. Därför har vi i den här artikeln samlat både information och tips för hur du startar upp din alldeles egna business – och hur du skapar tillväxt i densamma.
Att starta ett aktiebolag är lite som att åka berg-och-dalbana utan slut. Det går upp och det går ner. Men hur gör man för att på bästa möjliga sätt förverkliga sin dröm, undvika fallgropar och framför allt lyckas? Genom att följa denna guide kan du öka dina chanser för framgång. Här kommer du att få all information du behöver, steg för steg, för att komma igång med ditt aktiebolag.
Grattis, du ska bli entreprenör! Men hur definieras egentligen en entreprenör? Jo, men en entreprenör är en företagsam och driven person som ofta ser lösningar där andra ser problem. I den här artikeln kommer vi tala om entreprenören som i företagaren, den kreativa eldsjälen som inte låter misstagen definiera framgången.
Så vad är en entreprenör? Här följer tre saker som utmärker en framgångsrik sådan:
En entreprenör har gärna en vild och galen idé som kanske många skakar på huvudet åt när de får höra om den för första gången. Men det är ju i första hand den som gör något som ingen annan gjort som når verkligt stora framgångar. En entreprenör tror starkt på sin idé och ser saker med den som andra behöver mer tid på sig att upptäcka.
Det kläcks många bra idéer – men inte alla förverkligas. En entreprenör har en enorm drivkraft att göra verklighet av sin idé och ser misstag som görs längs vägen som möjligheter.
Att dra igång ett företag kan kännas som en hissnande uppförsbacke för många. Därför besitter entreprenörer ofta förmågan att organisera den verksamhet som behövs för att förverkliga idén. Det kan vara allt från att skaffa kapital till att rekrytera medarbetare eller hitta rätt marknad.
Som entreprenör kommer man med största sannolikhet stöta på hinder längs vägen mot framgång. Men precis som det står skrivet ovan är det hur man bemöter motgångarna som skiljer en framgångsrik entreprenör från andra. En framgångsrik entreprenör har nämligen en förmåga att lära av sina motgångar, och med hjälp av dem förbättra produkten eller tjänsten.
Man måste inte alltid uppfinna hjulet när man kan lära av de som redan gjort resan. Genom att inspireras av andras framgångar kan man undvika att göra några av de misstag som de tvingades göra längs vägen.
Vi har till exempel listat 8 punkter alla entreprenörer bör ta till sig för att bli framgångsrika i sitt entreprenörskap:
1. Kunden har INTE alltid rätt
2. Tid är pengar
3. Spring inte på varje boll
4. Omge dig med folk som är smartare än du
5. Lej bort vardagssysslorna
6. Bygg ditt personliga varumärke
7. Älska det du gör
8. Gör det, och gör det nu!
Nyfiken på vad punkterna innebär? Ta en kik på den här artikeln: ”Så blir du framgångsrik i ditt entreprenörskap”
Att starta företag är inte gjort i en handvändning. Du behöver en affärsplan och en marknadsplan samt testa din idé mot marknaden innan du sätter igång. Den som gör sin hemläxa ordentligt innan uppstarten kommer nämligen få en enklare resa när hen väl är igång.
Det är även en bra idé att klura ut vem som är din målkund. Vem är det som kommer vilja köpa din produkt eller tjänst när den kommer ut på marknaden? Och var finns den personen? Ta dig tid att se över vad marknaden vill ha och gör gärna undersökningar för att ta reda på fakta direkt från din potentiella målkund.
Vill du läsa mer djupgående kring vad du behöver tänka på när du startar aktiebolag? Då är den här artikeln något för dig.
När beslutet är fattat och affärsplanen är nedskriven så har det blivit dags att registrera företaget. Det gör man på verksamt.se, och det här är stegen du behöver gå igenom:
Logga in på verksamt.se med Mobilt BankID och följ de steg som efterfrågas. När du anger att det är ett aktiebolag du vill registrera hänvisas du till Bolagsverkets e-tjänst. Där får du välja mellan att göra en Detaljerad anmälan eller en Enkel anmälan. För de flesta företagare räcker det att göra en Enkel anmälan.
Alla aktiebolag måste ha en styrelse. Även om det bara är du som ensam startar upp företaget. Sätt dig själv som ledamot och ange en suppleant. Suppleanten har ingen funktion så länge som du finns tillgänglig, men det är ändå lag på att ha en sådan. Kanske har du en sambo, släkting eller annan närstående som är en given suppleant?
Efter att du har angett styrelsen för ditt aktiebolag är det dags för aktieteckning. I varje avsnitt av registreringen finns det mycket information att tillgå som förklarar de olika stegen, så läs igenom och gå vidare till näst steg för att fylla i när och var du bildar ditt aktiebolag. Helt enkelt där du befinner dig just nu. Ta också del av informationen om din bolagsordning.
Nu är det äntligen dags att ange vad du vill att ditt företag ska heta. Bolagsnamnet som du väljer måste uppfylla vissa regler och får så klart inte användas av ett annat företag. Du har möjlighet att ange flera företagsnamn – ifall ditt förstahandsval inte skulle bli godkänt.
Vad kommer ditt aktiebolag att syssla med? Det är det du skriver i verksamhetsbeskrivningen. Tänk på att få med allt som du vill att ditt aktiebolag ska arbeta med, att registrera fler verksamhetskoder i efterhand kostar pengar.
Du kan läsa mer om vad Bolagsverket vill veta i din verksamhetsbeskrivning på deras hemsida.
I nästa steg ska du fylla i styrelsen säte. Med andra ord: vart kommer ditt företag att ha sitt kontor? Har du inget kontor ännu anger du din hemadress.
Sedan är det dags att välja räkenskapsår. Antingen kör du på ett så kallat kalenderår, det vill säga att du väljer att ha räkenskapsår från den 1 januari till den 31 december. Det är dock helt okej att ha ett brutet räkenskapsår. Då väljer du den första i vilken månad som helst och avslutar det tolv månader senare. Det är upp till dig och vad som passar ditt företag bäst, helt enkelt.
Innan registreringen kan färdigställas måste Bolagsverket få ett så kallat likviditetsintyg från dig. Det är något som du får från banken när du har startat upp ett bankkonto för ditt företag och fört över de 25 000 kr som man behöver i aktiekapital när man startar ett aktiebolag. Likviditetsintyget kan du sedan lämna via papper eller som ett elektroniskt bankintyg till Bolagsverket, som efter det tar beslut om ditt företag.
Nu har du registrerat ett aktiebolag! Men innan du börjar ta uppdrag måste du ansöka om F-skatt och momsregistering. Ska du ta lön ur aktiebolaget så behöver du även registrera aktiebolaget som arbetsgivare (i ett aktiebolag räknas du alltid som anställd).
Hur du går tillväga för att registrera det ovan hittar du på verksamt.se.
Just nu kan Wint hjälpa dig att få ett nystartat aktiebolag, inklusive bankkonto, koppling till Skatteverket och med automatiserad bokföring – helt kostnadsfritt! Läs mer om det erbjudandet här!
Det är många beslut som ska fattas när man startar företag. Inte minst vilken bolagsform du ska välja.
Den stora skillnaden mellan ett aktiebolag och en enskild firma är ansvarsbiten. Ett aktiebolag är en juridisk person, vilket betyder att du som privatperson inte tar några risker med den privata ekonomin mer än det satsade kapitalet. I en enskild firma är ditt personnummer bolagets organisationsnummer och din ekonomi är därmed företagets ekonomi. Företagets skulder blir därmed dina skulder.
Så tänker du stort med exempelvis kontorslokaler, att du i framtiden vill anställa eller om du har ett behov av stora inköp av varor så är ett aktiebolag att föredra redan från start.
Ett annat utmärkande drag hos entreprenörer och företagare är att man jobbar långa dagar och många timmar för att komma dit man vill. Känslan att dygnet inte har tillräckligt många timmar känns antagligen igen av många, så vad kan man göra för att optimera den tiden man har? Här nedan ger vi tips på hur du kan styra upp din tid och få en enklare vardag på köpet.
Det är lätt att fastna i möten som inte är produktiva. Eller avbryta det man håller på med för att svara på ett inkommande mail eller chattar. Självklart är kommunikation viktigt, men den kanske går att effektivisera?
Att avsätta tid för att kolla mailen och lägga undan telefonen däremellan är en bra grej för att kunna arbeta fokuserat. Att hålla möten korta genom att planera vad du vill ha ut av dem och se till att avsluta när de svävar iväg mot annat skapar också en mer effektiv kommunikation. Tänk så här:
Människan är målinriktad, och tenderar att arbeta bättre när man har ett mål i sikte. Sätt därför upp allt från små till stora och framförallt uppnåbara mål som är lätta att arbeta mot. Har du stora mål – se till att bryta ner dem i delmål istället så att målsnöret inte ligger månader fram i tiden.
Det är lätt att fylla på listan med idéer som man vill förverkliga. Men faktum är att det är en god idé att istället för att öka på idépoolen, fokusera på det du redan har. Då håller du enklare den riktningen du har stakat ut för ditt företag, istället för att få infall och dyka in på sidospår i din business.
Som företagsledare sitter du på många positioner i bolaget. Du är både säljare, vd och marknadschef och hanterar en stor variation av uppgifter på en dag.
Här är det viktigt att komma ihåg att ingen är expert på allt. Och din tid är värdefull. Ibland är det en bra idé att räkna på hur mycket tid något du utför som du inte är specialist på tar, och räkna på om det är mer värt att outsourca den delen.
Viktigt att komma ihåg är att hur kul jobbet än är, och hur hängiven man än känner sig, är det oerhört viktigt att balansera jobbet med privatlivet. I den här artikeln kan du läsa handfasta råd hur du lyckas med den ekvationen.
Du har startar aktiebolag och är up and running. Nu ställs du inför nästa utmaning: få aktiebolaget att börja växa och utvecklas. Du har en spännande tid framför dig!
Viktigt när man är ett företag på frammarsch är att man är benägen att skifta fokus och utvecklas i takt med verksamheten. Rutiner behöver sättas och förtydligas och en företagskultur ska ta form.
Ditt aktiebolag kommer att ställas inför utmaningar som ska övervinnas. I den här artikeln tar vi upp 4 vanliga utmaningar som tillväxtbolag ställs inför, och hur du tacklar dem.
Det är tillräckligt mycket som fyller arbetsdagen när man är egenföretagare för att man dessutom ska sköta det som för många är ett nödvändigt ont i företagandet. Jepp, vi syftar på bokföring och administrationen kring löner, moms, arbetsgivaravgifter och årsbokslut.
Wint är bokföringstjänsten som tillåter effektiv skalbarhet och som kan växa i takt med ert aktiebolag. Dessutom ingår hela Wints tjänst till en fast månadskostnad. Och när vi automatiserar merparten av er ekonomi frigörs massor med tid som du kan lägga på att bygga din verksamhet istället.
När bokföringen görs automatiskt kan du dessutom följa företagets ekonomi i realtid – en viktig nyckel för aktiebolag som befinner sig i tillväxtfas. På så sätt får du full koll på din ekonomi, och kan fatta rätt beslut utifrån uppdaterade siffror.
Låter det som ett upplägg som skulle passa dig? Anmäl intresse för Wint, så hör vi av oss och undersöker om vi kan automatisera bokföringen i ditt aktiebolag.