Likviditetsbudget. Ett krångligt ord tycker många. Är det verkligen nödvändigt att ha en sådan? Det korta svaret är ja. Och det är faktiskt inte så krångligt heller. Läs vidare så förklarar vi både vad likviditet och likviditetsbudget är och varför det är smart för dig som egenföretagare att ha en.
Mycket kortfattat kan en likviditetsbudget beskrivas som ett sätt att visa hur företagets kassa ser ut idag och dessutom ge en prognos för hur det ser ut framåt. Klart som korvspad, men varför behöver du då en sådan? Låt oss backa bandet lite.
Vad är likvida medel?
Likvida medel är de tillgångar företaget har och som kan användas för att till exempel betala lokalhyra, räkningar, löner och så vidare. Det är med andra ord de pengar som här och nu finns tillgängliga i företagets kassa eller på bankkonton och som kan användas omedelbart.
Därför behöver du en likviditetsbudget
Likviditetsbudgeten visar med andra ord om företagets pengar (likvida medel) kommer räcka för att täcka månadens utgifter. Du hör ju, typiskt bra grej att ha koll på. Men fördelarna med en likviditetsbudget tar inte slut där.
För det första hjälper den företaget att undvika likviditetsproblem. Om du redan i förväg vet när företaget kommer ha brist på likvida medel kan du i tid vidta åtgärder för att undvika att inte kunna betala räkningar eller löner i tid. För det andra ger likviditetsbudgeten en överblick över företagets finansiella situation och kan hjälpa dig att fatta beslut om framtida investeringar eller utgifter.
Slutligen kan en likviditetsbudget användas för att förhandla med kreditgivare eller leverantörer om bättre betalningsvillkor.
Läs också: 5 saker att tänka över innan du startat aktiebolag
Hur gör jag en likviditetsbudget?
Att göra en likviditetsbudget är rätt enkelt. Första steget är att samla in information om företagets förväntade in- och utbetalningar under den valda perioden, ofta ett kvartal. Detta kan inkludera fakturering från kunder, förväntade betalningar från leverantörer, planerade investeringar och lönekostnader – allt som ska in och ut helt enkelt. Nästa steg är att beräkna företagets likvida medel vid början och slutet av perioden, inklusive eventuella lån eller krediter.
Mer läsning: Så kan du rädda ditt aktiebolag genom rekonstruktion
Varför ska jag uppdatera företagets likviditetsbudget så ofta?
Genom att regelbundet, exempelvis varje kvartal, uppdatera företagets likviditetsbudget ser du, som sagt, till att den alltid återspeglar företagets situation här och nu, men även den närmaste framtiden. Den kollen är extra viktig att ha om något oförutsett inträffar.
Har du en god insyn i företagets kassaflöde vet du direkt hur exempelvis en utebliven kundfordran påverkar månadens betalningsförmåga. Och står företaget inför en investering eller låneansökan krävs det också att du kan redogöra för likviditeten.
Summan av kardemumman är att en likviditetsbudget är en viktig del av företagets finansiella planering och kan hjälpa dig att undvika likviditetsproblem, ta bättre beslut om investeringar och utgifter och förhandla om bättre betalningsvillkor. Genom att regelbundet uppdatera och jämföra likviditetsbudgeten med den faktiska likviditeten kan du se till att ha kontroll över företagets ekonomi och möta framtida utmaningar på ett effektivt sätt.
Automatiserad bokföring gör det enkelt att följa likviditeten
Det absolut enklaste sättet att alltid ha stenkoll på företagets ekonomi är genom att automatisera bokföringen. På så vis kan du följa dina siffror i realtid och fatta dina beslut baserat på hur faktiskt går för företaget, här och nu. Om du driver ett tjänstebolag och vill få full koll på din ekonomi, utan att behöva göra särskilt mycket? Då är Wint tjänsten för dig.
Kanske vill du också läsa:
Resultat och likviditet -har du koll på skillnaden?
Tre nycklar för att rädda likviditeten i kristider
Tjänstebolag -så förebygger ni dålig likviditet i sommar