När du köper en anläggningstillgång bör du ta hänsyn till dess långsiktiga värdeminskning och fördela kostnaderna över tid genom att göra avskrivningar i din redovisning. Lät det där krångligt? Håll ut, så ska jag försöka förklara vad avskrivningar är på ren svenska.
Avskrivningar görs för att fördela kostnader
Ibland gör företag större inköp som är viktiga för bolagets fortsatta verksamhet. Du kanske köper in tillverkningsmaskiner, fordon eller datorer, till exempel. Dessa inköp kommer att leda till att du tjänar pengar över tid, men om man tittar enbart på själva köpesumman kan de komma att påverka årets resultat negativt.
För att motverka detta kan man använda sig av en bokföringsteknisk lösning som kallas avskrivning. Inköpen avser nämligen så kallade anläggningstillgångar – det vill säga en tillgång som är avsedd att användas i verksamheten under en längre tid – vilket betyder att man kan skriva av kostnaden i sin bokföring.
>> I den här artikeln kan du läsa mer om anläggningstillgångar. <<
Lite förenklat kan man alltså säga att en avskrivning innebär att man fördelar kostnaden över samma tid som den bidrar till intäkter eller anses vara användbar i verksamheten. På så sätt hamnar bara delar av kostnaden på inköpsårets resultaträkning medan resterande summa fördelas ut på kommande års resultat.
Skillnad mellan kostnad och utgift
För att kunna gå in ännu djupare i avskrivningarnas förlovade värld gäller det att vi också är på det klara med skillnaden mellan en utgift och en kostnad.
En utgift uppstår när ett företag köper en vara eller en tjänst. Köpesumman du betalar räknas alltså som en utgift. Kostnaden uppstår dock först när du förbrukar det du köpt. Och eftersom du kommer att förbruka din anläggningstillgång under en längre period kan du också fördela kostnaden över samma period.
TIPS: Vill du ha hjälp med att räkna ut rätt lön för dig? Testa vår lönekalkylator!
Så här skulle det kunna se ut
Låt oss säga att du arbetar med transporter och köper en ny lastbil för 1 000 000 kronor. Själva utgiften sker vid inköpstillfället, så du behöver såklart ha pengarna på kontot för att kunna genomföra köpet.
Men eftersom du bedömer att du kommer att kunna använda lastbilen i din verksamhet de kommande tio åren kan du välja att ta upp den som en tillgång i din balansräkning. Då kan du fördela kostnaden på tio år genom att göra avskrivningar där du, i din bokföring, skriver av ett lika stort belopp från lastbilens värde varje år.
De kommande tio åren drar du alltså årligen av 10 % av lastbilens ursprungliga värde i din bokföring. I det här fallet blir det 100 000 kr per år som ska redovisas som en kostnad i resultaträkningen.
Efter tio år har du skrivit av hela miljonen och i din balansräkning redovisas lastbilen som att den är värd 0 kr. Du kan dock fortsätta använda den, och kanske till och med sälja den, om du vill. Men eftersom du har skrivit av hela kostnaden värderas den inte längre i din balansräkning.