4 tips för att effektivisera din fakturering

4 tips för att effektivisera din fakturering

  • Ekonomi
  • 24 Oct
    2024

Som egenföretagare är fakturering en viktig del av din verksamhet. En uppgift som kan vara både tidskrävande och ibland frustrerande. Därför vill vi bjuda dig på fyra tips om hur du med några små enkla medel kan effektivisera din fakturering och på så sätt få tid till sånt du verkligen vill fokusera på.

Så var det dags för fakturering igen. Ett administrativt arbete du som egenföretagare antagligen är ganska van vid. Men om sanningen ska fram, en uppgift de flesta företagare helst vill slippa eftersom det inte sällan sker under tider på dygnet då du helst vill göra något annat. Därför har vi listat våra fyra bästa tips på hur du kan vinna en massa tid genom att effektivisera din fakturering.

1. Använd dig av en faktureringsmall

Börja med att se över din faktureringsprocess. Har du inte en tydlig struktur? Då är det i den änden du ska börja. Genom att skapa en tydlig faktureringsprocess sparar du inte bara tid utan minimerar även risken för misstag. Dessutom, genom att se till att fakturorna alltid är korrekta får dina kunder en bättre upplevelse och blir förhoppningsvis nöjda med din service. Om fakturan däremot blir fel och information saknas kan det leda till att kunden både blir missnöjd och får lägre förtroende för dig.

Ett tips är därför att skapa en standardiserad mall för dina fakturor, vilket kommer underlätta det löpande arbetet. Se till att faktureringsmallen innehåller följande uppgifter: 

  • Fakturadatum 
  • Fakturanummer
  • Ditt bolag och köparens namn och adress
  • Ditt bolags momsregistreringsnummer
  • Godkännande för F-skatt
  • En beskrivning av varan eller tjänsten som säljs
  • Datum när leveransen har skett om det är annat än fakturadatum 
  • Pris
  • Tillämpad momssats
  • Momsbelopp
  • Förfallodatum

Och driver du aktiebolag bör även dessa uppgifter stå med: 

  • Vilken kommun ditt bolag finns 
  • Organisationsnummer 
  • Ditt bolags namn 

Ta även för vana att skicka fakturan till kunden så fort uppdraget är slutfört. Du vinner ingenting på att bara låta den ligga.

Läs mer: Med Wint slipper du betalning av fakturor, momsdeklarationer och bokföring. 

2. Skicka dina fakturor digitalt

Papper är ett minne blott. Om du inte redan gått över till digitala fakturor är det hög tid att göra det. Att skicka fakturor digitalt är både snabbare och mer kostnadseffektivt än att skicka pappersfakturor. Dessutom är det även bättre mot miljön. Bara en sån sak.

4 tips för att effektivisera din fakturering. Bland annat genom att skaffa Wint, en automatiserad bokföringstjänst för ditt företagande.
Effektivisera din faktureringsprocess genom att skicka digitala fakturor. Kom igång redan idag.

Genom att skicka fakturor digitalt kan du också enkelt hålla koll på vilka fakturor som har skickats och vilka som har betalats. Och glöm inte heller tidsvinsten du gör genom att inte behöva skriva ut och posta varenda faktura. 

Läs mer: Sex bra anledningar för bolag att både skicka och ta emot e-fakturor 

Nyfiken på att veta mer?

Hur fungerar Wint?

3. Följ upp dina fakturor 

För att inte hamna i en knivig situation med förlorade intäkter och dåliga relationer till dina kunder så bör du följa upp dina fakturor. Det vill säga, se till att ha en god struktur för dina fakturor där du följer upp de som inte betalas i tid, för att undvika förseningar och försämrade kassaflöden. 

För att undvika att lägga allt för mycket tid på att jaga in pengar, om kunden skulle utebli med sin betalning, skadar det inte att ha en inkassolösning på plats. I slutändan är vi dock alla bara människor och alla kan göra misstag. Så ett tips är att skicka en vänlig påminnelse innan du drar iväg fakturan till inkasso. Det är alltid uppskattat. 

4. Skaffa Wint, en automatiserad bokföringstjänst

Att skapa tydliga rutiner och effektivisera sina processer i all ära, men i slutänden handlar det om att se till att skaffa ett tillräckligt bra systemstöd för att kunna lägga minsta möjliga tid på sin fakturering. Därför behöver du Wint. En automatiserad bokföringstjänst som hjälper dig att skapa, skicka och hantera dina fakturor. Och behöver du så kan du snabbt och enkelt skicka påminnelser och följa upp betalningar. 

Med vår smarta tjänst och teknik behöver du alltså knappt tänka på dina fakturor. På så sätt kan du fokusera på din kärnverksamhet och öka din produktivitet samtidigt som du vet att din fakturering är både korrekt och har tagit minimalt med tid!

Bli kund redan idag 

På Wint strävar vi efter att göra företagande så enkelt och effektivt som möjligt för egenföretagare och konsulter. Med vår automatiska fullservicetjänst får du hjälp med allt som rör ditt bolags ekonomi, från fakturering och bokföring till utbetalningar av löner och bokslut. Dessutom erbjuder vi branschens kanske bästa support och personlig rådgivning. Vi finns här för att stödja dig på varje steg av din företagsresa och är alltid bara ett knapptryck bort. 

Intresserad av att läsa mer om hur Wint kan hjälpa dig och ditt företagande? Läs mer här och om hur du blir kund. 

Läs också:

“Med Wint får jag en hel ekonomiavdelning till mitt enmansbolag”
"Så funkar Wint för fåmanskonsulter och frilansare"

“Det är roligare att få bestämma själv”

Anmäl dig till Wints mailutskick!