Många företagare slarvar när avtal ska skrivas. För om ärligheten ska fram är få av oss både grymma företagare och juridisk sakkunniga. När det kommer till avtal är det helt enkelt inte så lätt att veta vad du som företagare behöver eller hur de ska utformas. Och har du otur kan ditt slarv stå dig dyrt. Här är 4 avtal du som företagare bör ha koll på.
Som du vet är ett avtal en juridiskt bindande överenskommelse mellan två parter. Vare sig den är skriftlig eller muntlig. Kort och gott ska avtalet spegla det som du och den andra parten kommit överens om – oavsett om det är en kund, en samarbetspartner eller en leverantör du har att göra med.
Och det är viktigt att det blir rätt. För om det rörs om i grytan är det inte ovanligt att uppfattningen av vad som gäller eller inte, skiljer sig åt och onödiga diskussioner eller till och med tvister kan uppstå. Tvister som i värsta fall kan kosta dig en stor slant. Men har du ett korrekt avtal så kommer du kunna sova gott om natten.
På Wint vill vi göra så mycket som möjligt för att förenkla för dig i ditt företagande. Därför har vi tagit en titt på vilka fyra avtal de flesta företagare borde ha koll.
När ett avtal ska tas fram är det ganska vanligt att det slutar i en enda stor tidskrävande frustration. För hur ska egentligen ett avtal utformas? Går det att dikta ner några punkter på en servett och få det överstökat? Visst, det funkar både i Hollywoodfilmer och i praktiken. Men det är inget att rekommendera. Bättre att vara väl förberedd. Ta därför en kik på 4 avtal vi tror att du någon gång kommer att behöva.
Anställningsavtal
Chansen att du en dag kommer att anställa någon mer i ditt bolag är förmodligen stor. Kanske har du redan anställda? Då minns du säkert att det inte var så enkelt som du hade trott att utforma det där första anställningsavtalet?
Det finns många olika typer av anställningsavtal, en del bättre än andra. Visste du till exempel att det inte finns något som säger att ett anställningsavtal måste vara skriftligt? En muntlig överenskommelse är också juridiskt bindande. Men så är det ju det där med ord mot ord. Vad som sägs ena dagen kan lätt ändras den andra. Och vem har egentligen rätt? Så ta alltid för vana att utforma skriftliga anställningsavtal där det tydligt framgår vad det är som gäller.
Typiskt viktiga saker som ska stå med är titel, arbetsbeskrivning, anställningsform, lön och när den betalas ut samt andra förmåner med mera.
Aktieägaravtal
Har du startat ett aktiebolag med en eller flera kollegor? Eller kanske står du i startgropen till att börja? Då gör du rätt i att utforma ett aktieägaravtal. Precis som det låter är det ett avtal mellan delägarna i ett aktiebolag där ni reglerar centrala frågor om bolaget. En typiskt bra sak att ha OM det skulle uppstå konflikter eller tvister. Oavsett hur bundis du än är med personen du tänkt starta aktiebolag med rekommenderar vi att ni upprättar ett aktieägaravtal. Better to be safe than sorry.
Funderar du på att beställa ett uppdrag av någon som inte jobbar i företaget? Då behöver du ha ett konsultavtal där det tydligt framgår för både företaget och konsulten vad uppdraget går ut på. Om deadlines missas, tystnadsplikten inte riktigt hålls eller kanske till och med brott mot upphovsrätt uppstår, då kommer du tacka dig själv för att du utformade ett detaljerat konsultavtal.
Du behöver också komma ihåg att konsultavtalet måste särskilja sig från ett anställningsavtal. Du vill inte att Skatteverket eller någon annan myndighet knackar på dörren och säger att här går saker och ting inte rätt till. Detta är viktigt eftersom det uppdrag konsulten är anlitad för inte får vara under sådana förhållanden eller villkor att det egentligen ser ut som att personen är anställd. Skulle det vara så att du bommar detta kan du i efterhand åka på en kostnadssmäll i form av retroaktiva utbetalningar av sociala avgifter eller semestertillägg. Det blir inte skoj för plånboken.
För att undgå detta kan du exempelvis skriva med i konsultavtalet att konsulten är fri att ha andra kunder, och själv ansvarar för teknisk utrustning, kontor med mera.
Det finns tillfällen då ett sekretessavtal (även kallat Non Disclosure Agreement - NDA) kan komma att bli nödvändigt. Speciellt om du sitter på en grym företagsidé eller annan information som är värd att skydda. Vanliga tillfällen då ett sekretessavtal kan komma till hands är med dina anställda, anlitade konsulter, samarbeten eller vid möte med en investerare.
Sekretessavtal kan utformas på många olika sätt beroende på informationens innehåll. Några punkter som bör vara med är bakgrund. sekretessåtagande, återlämnande av konfidentiell information och regler för avtalsbrott.
Utgångspunkten är alltid trygghet – du ska inte behöva oroa dig för att hemlig företagsinformation hamnar i fel händer. Så ta för vana att skriva ett sekretessavtal om du exempelvis har tänkt att pitcha en affärsidé, eller är på gång att inleda ett samarbete med ett annat företag. Snöpligt om din affärsidé hastigt blir snodd och du inte kan göra något åt det. Vilket tyvärr inte är en ovanlig företeelse.
Hos Wint får du hjälp av Legalbuddy
Okej, så nu har du koll på avtal som är bra att ha. Men sen då? Hur ska de utformas och hur vet man att de är juridiskt vattentäta? Som kund hos Wint behöver du inte oroa dig för att veta vad som ska stå med eller inte.
Tillsammans med vår partner Legalbuddy har vi tagit fram en rad olika avtalsmallar som bara ligger och väntar på att bli använda. Dessutom kan du skräddarsy dem utifrån din verksamhet. Och skulle du ändå känna dig osäker så ingår alltid juridisk rådgivning med just Legalbuddy när du köpt en avtalsmall. Det ska vara enkelt att driva företag, och det blir det med Wint.