Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen “allt i ett gränssnitt”.
Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, något som hade många positiva effekter på människors vardag.
Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare.
- Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman som arbetar som projektledare på Wint.
- Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie.
Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi
I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.
- Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.
One stop shop under utveckling
Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer vi också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?
- Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie.
- Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie.