Att en person med följare och förtroendekapital förordar en viss produkt upplevs ofta som både mer trovärdigt och mer genuint än att annonsera planlöst. Allt fler företag förstår också att det inte bara är de största kontona som är värda att använda i sin marknadsföring. Tvärtom i många fall, engagemanget hos mindre konton är ofta större än hos de största.
Det är lätt att känna sig smickrad när man blir kontaktad om ett möjligt samarbete, men det är viktigt att se till så att det som sker är lagligt och går rätt till.
Ingenting är gratis
Får man ta emot produkter i utbyte mot reklam? Det enkla svaret är nej. Om du blir erbjuden produkter i utbyte mot annonsering måste du förmånsbeskattas för produktens värde. Om ett företag vill att du visar upp deras väska mot att du får behålla väskan behöver du alltså skatta för värdet av väskan. Enklaste sättet för det är att ha ett eget aktiebolag.
Inte ens pressprodukter
Nej tyvärr är det så att du behöver skatta även för pressprodukter. Ta för vana att bara ta emot det du verkligen vill ha, och se till att företag, agenturer och PR-byråer vet dina storlekar, preferenser och önskemål, så du slipper skicka tillbaka sånt du varken kan eller vill ha!
En enkel lösning - fakturera!
Om du vill göra samarbetet, men slippa förmånsbeskattas, är det viktigt att du får betalt för ditt utförda arbete. Du behöver alltså fakturera för det jobb du utför. För att fakturera behöver du ett företag, ett aktiebolag är enklaste formen för de flesta, då hålls företagets och din privata ekonomi isär.