Knäck framgångskoden – 4 vinnande strategier i företagslivet

Knäck framgångskoden – 4 vinnande strategier i företagslivet

  • Entreprenörskap
  • 15 Aug
    2023

Som företagare kommer du att mötas av många utmaningar, men resan är ofta mödan värd eftersom det även kommer med en stor dos frihet och glädje. I den här artikeln tipsar vi om hur du kan hantera vanliga utmaningar i företagslivet, samt vilka strategier du bör ha för att bli en vinnare.

Att starta företag kan vara både läskigt och utmanande. Plötsligt har du inte bara ETT jobb och EN titel som du hade när du var anställd. Nu är du också vd, financial advisor, HR-ansvarig, mood manager och har säkert en hel uppsjö av andra roller och ansvarsområden. Inte konstigt att nya företagare lätt kan känna sig överväldigade. Men kanske kan dessa råd hjälpa dig att prioritera rätt så att du lyckas med ditt företagande?

1. Hitta balansen!

För den som driver företag finns ingen annan att lägga ansvar på än sig själv och det är lätt att man jobbar för mycket. Det gäller att hantera och planera sin tid effektivt för att skapa en bra balans mellan jobb och fritid. Trots att det är hur mycket som helst att göra på jobbet måste man ta sig tid att vara ledig – en utmaning som är fullt möjlig att klara om du utgår från följande punkter:

  • Prioritera dina arbetsuppgifter. Identifiera vad på att göra-listan som är viktigast och fördela tiden därefter.
  • Delegera ansvar. Om du har anställda kan du frigöra tid genom att delegera uppgifter. Är du ensam i bolaget – outsourca sånt som andra kan göra lika bra, eller bättre.
  • Sätt gränser. Var noga med att inte låta arbetet gå ut över din fritid. Kanske behöver du en kontorslokal för att markera gränsen tydligare?
  • Fokusera på dig. Tid för reflektion, familj, vänner och återhämtning är en investering i dig själv och ser till att du kan hålla företaget på rätt kurs.

2.  Välj smarta tjänster och lägg din tid där den gör mest nytta

Bokföring och administration är en av de utmaningar som får många företagare att gå på knäna. Det är svårt att maximera sin verksamhet om man samtidigt ska hantera företagets bokföring och ekonomi med vänsterhanden. Kom ihåg att du startade bolag för att du är grym på din grej – och det finns andra som är bra på att effektivisera administration eller ha koll på lagar och regler. Dra nytta av det genom att:

  • Anlita specialister. Man kan inte vara bäst på allt, så ta goda råd från experter vid juridiska frågor eller affärsutveckling till exempel. 
  • Nätverka. Delta i nätverksträffar med andra företagare för att få råd och tips om stort och smått. Alla goda råd behöver inte vara dyra.
  • Automatisera din bokföring. Skaffa en smart automatiserad bokföringstjänst som både gör jobbet åt dig och bokför i realtid. Du slipper lägga tid på tidskrävande administration och du kan dessutom se hur det går för företaget just nu. På så sätt kan du med hjälp av din bokföring följa vilka projekt som går bra, vilka kunder som är mest lönsamma och vad du behöver göra för att säkra likviditeten på kort sikt.

Läs också: "5 vanliga problem med manuell bokföring och hur automatisering kan lösa dem"

Att nätverka är ett bra sätt att få inspiration och kunskap från andra

3. Omge dig med rätt kompetens

Alla företagare som behöver anställa inser att det är en stor utmaning att hitta rätt kompetens – och en minst lika stor utmaning att behålla den. Genom att bygga ett effektivt team och ge varje medarbetare de bästa förutsättningarna ger du ditt företag goda utsikter för framgång. Några tips för att lyckas anställa rätt medarbetare är:

  • Tydliggör bolagets behov. Definiera vilken kompetens ni är i behov av och utarbeta en tydlig jobbprofil och arbetsbeskrivning innan du börjar söka.
  • Använd olika rekryteringskanaler. Hitta relevanta jobbgrupper i sociala medier, sök i ditt nätverk och samarbeta med en rekryteringsbyrå för att hitta rätt profil.
  • Var noggrann i rekryteringsprocessen. Genomför strukturerade intervjuer och ta referenser och arbetsprover för att bedöma kandidaternas lämplighet för rollen du erbjuder.

4. Satsa på företagskulturen!

När du hittat rätt profil för rollen kommer nästa steg i utmaningen: att få hen att vilja stanna kvar i bolaget så länge som möjligt. Här handlar mycket om att skapa rätt förutsättningar för utveckling och fortsatta utmaningar, i kombination med att man trivs på jobbet. Här är några saker att tänka på:

  • Skapa en positiv arbetsmiljö. Fokusera på att bygga en företagskultur som främjar samarbete, engagemang och utveckling för att attrahera och behålla talanger. 
  • Stäm av regelbundet. Återkommande medarbetarsamtal med fokus på dina kollegors utveckling och personliga mål skapar utrymme för utveckling.
  • Ha kul. Underskatta inte värdet av att ha roligt på jobbet. Skapa förutsättningar för glädje och återhämtning både på och utanför kontorstid.

Ta ditt företagande till nästa nivå – byt till Wint

Ja, det är mycket att tänka på när det kommer till företagande och entreprenörskap. Vårt bästa tips är att förenkla så mycket som möjligt, då får du mer tid över till det som är kul med företagande – och kan hjälpa dina kunder på bästa sätt.

När du har Wint med dig på din företagarresa minskar du din administrationstid avsevärt. Genom att automatisera din ekonomi och bokföring får du hjälp med att hantera allt från utbetalning av lön, tidrapporter, deklarationer, fakturering, bokföring, kvittohantering, betalningar och ekonomisk rådgivning. Det gör att du kan lägga mer tid på det som faktiskt är viktigt för ditt företag – din verksamhet!

Ta ett samtal med oss på Wint idag och se hur vi kan hjälpa dig att ta ditt företag till nästa nivå.

Anmäl dig till Wints mailutskick!