När de båda IT-konsulterna Johan Isaksson och Markus Berglund bestämde sig för att starta företag tillsammans var det inte ett vanligt konsultbolag de drog igång. Istället startade de Konsultkooperativet.
– Efter många år i medarbetarägda konsultföretag, där ägandet var ganska ojämnt fördelat, kände vi att det var dags att göra någonting annorlunda – någonting som är mer transparent och rättvist, berättar Markus Berglund, och fortsätter:
– I den typen av bolag som vi arbetat i tidigare är det inte ovanligt att några konsulter med större ägande och inflytande kan göra sig bra pengar på andra konsulters arbete. Så vill inte vi ha det. Vi är inte konsulter för att göra kapitalklipp utan för att tjäna pengar på vår egen tid.
Administration i molnet
Och just att tjäna pengar på sin tid är den springande punkten i Konsultkooperativets verksamhet. Bolaget drivs som en ekonomisk förening utan vinstintresse, där varje medlem har lika stort inflytande och ägandeskap. Därmed är det också viktigt att organisationen är så effektiv och slimmad som möjligt, både för att hålla nere kostnader och för att undvika att konsulterna behöver lägga tid på annat än att konsulta.
– Vi har hittat ett arbetssätt som innebär att vi varken är knutna till specifika personer eller platser. All vår administration sker i molnet och vi har automatiserat det mesta. Wint tar hand om hela vår ekonomi automatiskt, så att vi slipper hantera fakturor eller häfta kvitton. All post som inte har med vår ekonomi att göra plockas upp av Kivra och eventuella avtal signeras digitalt. Vi ska helt enkelt inte ha några papper som passerar det här bolaget, menar Markus.
Inte nog med att han slipper hantera papper. Markus upplever också att ett automatiserat företagande ger honom större kontroll över företagets ekonomi.
– När jag drivit bolag tidigare har jag antingen bokfört själv i ett vanligt digitalt bokföringsprogram, eller använt mig av en redovisningskonsult. Den stora nackdelen med båda dessa lösningar är fördröjningen. Saker bokförs oftast inte förrän en månad efter att de skett. Det innebär att man sällan har koll på hur mycket av pengarna i kassan som faktiskt kan användas. Nu när vi automatiserat ekonomin har vi realtidskoll på ekonomin och det känns riktigt bra, säger han.
Skapar egen integration
Faktum är att Konsultkooperativet är så nöjda med Wints automatiserade ekonomihantering att man – IT-konsulter som man är – har börjat skissa på en lösning för att integrera Wint med sitt projekthanteringssystem, ZOHO.
– Både ZOHO och Wint har väldigt bra API:er, så det ska inte vara några problem. Skönt att kunna samarbeta med bolag som är i 2018, precis som vi, skrattar Markus.
Kolla in fler Kundcase som detta:
"Wint hjälper Wells Rekrytering att fokusera på rätt saker"
"Så får Oddwork full koll på sin ekonomi"
Vill du också driva ditt företag papperslöst?
Effektiv administration och företagande utan pappershantering kan bli din verklighet också. Hör av dig till oss på Wint så berättar vi mer om hur vi kan effektivisera och underlätta din vardag.