– Vi tycker att det finns bättre sätt att ta tillvara på den kompetens som redovisningskonsulterna har än att låta dem bokföra dagarna i ända, säger Daniel Johansson, vd på Wint.
Redovisningsbranschen har länge stått inför utmaningar. En av dem är att den löpande redovisningen, i takt med ökad automatisering, blir en tjänst med lägre marginaler. Det gör det svårt för de små och medelstora byråerna att ta betalt för sin tid. Samtidigt köps dessa byråer upp av stora aktörer och tvingas in i system och arbetssätt som inte passar dem. Men nu finns en lösning. En lösning som ger byrån möjlighet att både växa och öka sina marginaler.
Wint – ett alternativ till försäljning
Vi på Wint gjorde, med vår egenutvecklade tjänst för automatiserad bokföring, entré som revolutionär på marknaden för ett decennium sedan. Idag växer vi med ca 100 kunder i månaden och omsätter 100 miljoner, vilket gör oss till en stabil och etablerad aktör.
– Vi automatiserar den löpande bokföringen för över 3 400 bolag och självklart är vi auktoriserade av FAR. Nu tror vi oss ha hittat ett sätt att både utveckla och hjälpa branschen framåt. Ett sätt som möjliggör för byråerna att behålla kontrollen, få betalt för sin höga rådgivningskompetens och samtidigt behålla och attrahera nya kunder som efterfrågar en automatiserad bokföringslösning, säger Daniel.
Wint, som länge följt utvecklingen med uppköp och nedläggning av byråer, funderade på vad som skulle hända om byråerna istället kunde lägga mer tid på rådgivning och mindre tid på löpande redovisning.
– Genom att låta Wint automatisera den löpande bokföringen kan ni möta kunden oftare och istället lägga tiden på att öka kundnyttan och därmed knyta kunden ännu närmare er. Dessutom kan ni erbjuda medarbetarna nya och mer kvalificerade arbetsuppgifter som hjälper er att ställa om och framtidssäkra er kompetens. Det handlar kort och gott om att låta automatiseringen boosta byrån istället för att sälja den, menar Daniel.
Läs också: "Nu kan stressiga bokslutstider bli ett minne blott"
Automatiserad bokföring och personlig rådgivning
Upplägget är ganska simpelt egentligen, men erbjuder såväl byrå, som Wint och kund en vinst. Byrån behåller sin djupa relation med kunden och Wint sköter de bitar som inte längre kräver manuell hantering. Det vill säga, byrån kan fortsätta med, och utveckla, den viktiga ekonomiska rådgivningen medan Wint sköter den löpande redovisningen.
– Den automatiserade bokföringen och realtidsrapporterna gör att byrån kan arbeta mer proaktivt med kunderna. Dessutom kan byrån växa med automatiseringen och slipper många av de problem som uppstår i samband med semester och bokslut. Detta kommer att vara en viktig aspekt för att vara en attraktiv arbetsgivare i framtiden, menar Daniel.
I bakgrunden finns en ekonomisk uppgörelse mellan Wint och byrån som leder till pengar på tre olika sätt. En engångstransaktion för den löpande bokföringen som Wint köper över, en månatlig ersättning där byrån får en del av det Wint fakturerar till kund och till sist möjligheten att fakturera för rådgivning till kund.
– Byrån får med andra ord en passiv inkomst från Wint samtidigt som ert fokus kan ligga på de insatser som skapar mervärde för kunden och som dessutom är lättare att tjäna pengar på. Vi vill hävda att detta partnerskap evolutionerar branschen på fler än ett sätt och vi hoppas att många vill följa med oss på resan, avslutar Daniel.