Att anställa sin första medarbetare är ett stort steg. Det har ju bara varit du på den här resan och nu är det dags att släppa tyglarna och låta någon annan rida med. Men frågan är, kommer det att vara värt kostnaderna eller kommer du bara få dras med större utgifter? Och vad händer om personen du anställt visar sig inte vara lämplig för jobbet? Ja, det senare kan du ju inte veta förrän ni jobbat ihop ett tag. Men om vi pratar om kostnader så tycker jag att du borde fråga dig själv: hur mycket är min tid värd? Sätter du det i relation till vad en anställd kostar så visar det sig ofta att tiden du frigör kan vara värd 10 gånger mer.
Förutom att räkna på de faktiska kostnaderna av en anställd finns det några ytterligare saker du faktiskt måste göra innan du ens lägger fram ett anställningsavtal.
Läs även: Företagare: Här är fyra avtal du bör ha koll på
Fem saker att tänka på när du anställer
1. Att anställa någon handlar både om att hitta rätt person för din verksamhet och att följa de regler som gäller för dig som arbetsgivare. Därför måste du säkerställa att bolaget är registrerat som arbetsgivare. Registreringen gör du enkelt på verksamt.se. Om du själv tar ut lön från bolaget, så räknas du redan som anställd och bolaget är registrerat som arbetsgivare.
2. Att anställa innebär även ökade utgifter men hur mycket? På verksamt.se finns en uträknare som hjälper dig att beräkna lön och sociala avgifter för en anställd, vilket i sin tur hjälper dig att få en uppfattning om hur mycket extra intäkter du behöver generera varje månad för att klara kostnaderna.
Men kom ihåg, stirra dig inte blind på de faktiska kostnaderna utan tänk också på hur mycket tid du kan spara genom att anställa och därmed kunna fokusera mer på att exempelvis öka försäljningen i ditt företag. I många fall visar det sig att den tid du frigör genom att anställa någon kan vara värd upp till tio gånger mer än vad det faktiskt kostar
3. När du hittat en person du vill anställa behöver du ett anställningsavtal. I anställningsavtalet ska nämligen anställningsvillkoren skrivas ner. Alltså de regler och förutsättningar du som arbetsgivare och din arbetstagare kommer överens om vid anställningen. Sedan 2022 är det dessutom lag på att vissa saker måste finnas nedskrivna skriftligt. Dessa handlar om lön, arbetstid, semester, sjukfrånvaro och uppsägningstid. Men det är faktiskt inte bara en massa krångliga bestämmelser, utan ger en trygghet och klarhet åt både dig som arbetsgivare och den du anställer.