När stora, etablerade bolag tänker på produktivitet, är det return on investment (ROI) som väger tungt. Varje anställd kostar, och bolaget behöver att den anställde genererar värde till bolaget som täcker de kostnaderna och mer därtill. Men i startups eller mindre egna bolag sitter man oftast inte med stort kapital i ryggen, och att anställa är en kostsam historia. Man ska hitta rätt person och personen ska funka på ert bolag. Så om ni inte är där riktigt ännu, kommer här fyra tips hur ni kan optimera ert bolag och få mer gjort varje dag.
Få mer gjort utan att anställa fler personer
Att bygga ett företag från scratch innebär mycket jobb för alla involverade. Ingen nyhet direkt, och känslan av att det inte finns tillräckligt med timmar på ett dygn för att uppnå allt man vill känns antagligen igen av de flesta entreprenörer. Men kan man optimera sitt bolag utan att för den delen anställa fler personer?
Vill du slippa tänka på din ekonomi?
Lär dig mer om Wint1. Minska på kommunikationen
En vanlig föreställning är vikten av kommunikation. Vi lägger åtskilliga timmar varje dag på att läsa och svara på mail, smsa, chatta och ha möten. En del av dessa timmar är nödvändiga och rent av produktiva, men en relativt stor procentdel blir tyvärr timmar förlorade. I korthet; möten är inte alltid nödvändiga. Telefonsamtal blir lätt för långa. Man blir distraherad av orelevanta mail eller chattar. Lösningen? Istället för att slösurfa eller hamna i onödigt skrollande, minimera dina kommunikationskanaler och avsätt tid för att kolla mailen. Håll dina möten korta genom att planera vad du vill ha ut av dem, och se till att avsluta när de svävar iväg mot annat.
2. Sätt upp realistiska mål
Det är sedan gammalt att människor tenderar att arbeta bättre när man har ett mål i sikte. Små, mätbara och framförallt uppnåbara mål är lättare att arbeta mot än att tackla enorma projekt där målsnöret ligger månader framåt i tiden. Dela upp dina projekt och överhängande uppgifter i mindre sprintar som du målmedvetet kan jobba mot. Att jobba med sprintar gör att du enkelt kan göra prioriteringar, och du får en bättre överblick över vilka dina viktigaste uppgifter är och effektiviserar på så sätt din arbetsdag.
3. Sluta fylla på med idéer
Entreprenörer är vanligtvis en ambitiös typ av människor. Varje gång en ny idé poppar upp i huvudet tar det inte många minuter innan den är tillagd till en redan antagligen ganska så gedigen lista av idéer. Det är även lätt att ändra riktning ofta, och att man lägger ner sin själ i varje drag. Och det är en grym egenskap! Men, för ditt företags bästa och optimering av dina arbetstimmar är det en god idé att istället för att öka på idépoolen, fokusera på det du redan har. Att jobba fokuserat är en utmaning, så skriv ner din riktning och var säker på ditt varför inom bolaget för att inte frestas att byta riktning varje gång en ny idé uppstår.
4. Ta hjälp där den behövs
I reklamen där en företagsledare svarar i telefonen som både marknadschef, säljare och VD stämmer väl in på de flesta startups. Man sitter helt enkelt på många stolar och hanterar en stor variation av uppgifter som kommer med att ha ett företag. Man tar ett övergripande tag om uppgifter som man kanske inte är specialist på, just för att man ju inte kan vara specialist på allt. Men glöm inte: Din tid är värdefull. Ibland behöver man stanna upp och räkna på hur mycket tid något faktiskt tar, och räkna på om det inte är mer värt att outsourca vissa delar.
Ett startup-paket hos Wint
Bokföring och administration är en typisk utmaning som alla företagare ställs inför, men som väldigt få känner sig bekväma med att utföra. På Wint automatiserar vi hela ert bolags ekonomiadministration, så att ni slipper sköta betalningar, hantera deklarationer och krångla med den löpande bokföringen. Istället kan ni fokusera helt och hållet på er kärnverksamhet och se till att förverkliga er dröm. Dessutom råkar vi gilla startups mycket och har ett paket som passar när man är i startgroparna med sin idé. Anmäl ditt intresse för Wint, så berättar vi mer!